Update cookies preferences

UOKIK dostrzega problem reklamy alkoholu w mediach społecznościowych.

UOKIK reaguje na problem reklamy alkoholu w mediach społecznościowych.


1) UOKIK działa,

2) Czym jest reklama napojów alkoholowych,

3) Sankcje i kary,

4) Jak prowadzić reklamę napojów alkoholowych w internecie.


1) UOKIK działa.

Na instagramowym profilu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawiła się następująca wiadomość:


uokikgovpl

? Dostrzegamy problem reklamy alkoholu w mediach społecznościowych. Również od Was otrzymujemy liczne sygnały na ten temat.

? Przekazaliśmy sprawę Prokuraturze Krajowej z prośbą o interwencję.

? Jeśli podejrzewasz, że dochodzi do popełnienia czynu zabronionego, zgłoś to organom ścigania.

❌ Przypominamy! Reklama niektórych produktów lub usług jest zakazana lub ograniczona ➡️ m.in. alkoholu, leków czy suplementów diety.


Można zatem przyjąć założenie, iż kontrole reklam napojów alkoholowych zamieszczanych w internecie, które do tej pory w zasadzie nie były prowadzone, mogą w końcu nastąpić i to z dużym natężeniem.


2) Czym jest reklama napojów alkoholowych?

Warto wspomnieć, że kwestie reklamy napojów alkoholowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, czyli w czasach co do zasady przed rozpoczęciem funkcjonowania sieci Internet. Ustawa jako taka nie jest w żaden sposób dostosowana do obecnej rzeczywistości, a jej interpretacja najczęściej pozostawia wiele do życzenia.


Zgodnie z definicją reklamy zawartej w ustawie reklama napojów alkoholowych to publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.


Jak zatem widać, definicja reklamy napojów alkoholowych jest bardzo szeroka i mało precyzyjna, co może nastręczać różnych problemów zarówno w zakresie oceny możliwości prowadzenia reklamy napojów alkoholowych w mediach społecznościowych jak i w przypadku zakwestionowania takiej reklamy.


3) Sankcje i kary.

Kary za prowadzenie reklamy napojów alkoholowych niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa mogą zostać wymierzone w formie grzywny w wysokości od 10 000 do 500 000 złotych. Co więcej, prowadzenie takiej reklamy stanowi przestępstwo i rozpatrywane jest w trybie postepowania karnego. O czym warto również wiedzieć, to w przypadku prowadzenia takiej reklamy  w zakresie działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów alkoholowych.


Dodatkowo, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych należy wskazać, iż prowadzenie reklamy napojów alkoholowych niezgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości może stanowić samoistną podstawę cofnięcia zezwolenia na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych. Cofnięcie zezwolenia w wielu przypadkach może stanowić bardziej dotkliwą sankcję niż grzywna.


4) Jak prowadzić reklamę napojów alkoholowych w internecie.

Jak zatem prowadzić reklamę napojów alkoholowych w mediach społecznościowych, tak aby nie narazić się na zarzuty prowadzenia reklamy w sposób niezgodny z prawem?


Przede wszystkim na etapie kreacji reklamy i podjęcia decyzji o jej przeprowadzeniu konieczna jest weryfikacja zgodności planowanych działań z przepisami prawa.


Warto również zwrócić uwagę, że zgodnie z definicją zawartą w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - reklama ma charakter publiczny - a przecież można rozważyć prowadzenie reklamy niepublicznej, która często odniesie podobny skutek, ale w myśl przepisów ustawy nie będzie już stanowiła zakazanej reklamy.


Popularne bramki wiekowe umieszczane na stronach internetowych niekoniecznie ochronią przedsiębiorcę przed zarzutami nieprawidłowej reklamy, gdyż co do zasady stanowią głównie pole do obrony, iż reklama nie była skierowana do małoletnich.


Portale społecznościowe często posiadają funkcjonalności związane z ograniczeniami wieku, z których warto korzystać.


Choć mozliwość prowadzenia reklamy napojów alkoholowych w mediach społecznościowych jest ograniczona i może być skomplikowana, nie oznacza to, że w ogóle nie da się jej prowadzić, niemniej jednak proces prowadzenia takiej reklamy powinien być rozsądnie zaplanowany.


Jeśli potrzebują Państwo weryfikacji możliwości prowadzenia napojów alkoholowych, treści reklam, informacji w zakresie reklamy napojów alkoholowych lub do drzwi zapukała Policja czy też straszy PARPA - zapraszam do kontaktu!