Update cookies preferences

Omnibus i inne zmiany w prawie - podsumowanie.

Zmiany w ustawie o prawach konsumenta oraz w ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług.


Mając na względzie zbliżająca się nowelizację ustawy o prawach konsumenta oraz innych ustaw, poniżej przedstawiam kluczowe w mojej ocenie elementy nadchodzących zmian.


Co jest istotne w tych zmianach z punktu widzenia przedsiębiorców?

Konieczne będzie zapoznanie się z treścią nowych przepisów i dostosowanie poszczególnych elementów działalności do wprowadzanych zasad, a z praktycznego punktu widzenia weryfikacja i najczęściej modyfikacja np:


  1. umów,
  2. regulaminów,
  3. regulaminów konkursów oraz akcji promocyjnych,
  4. mechanizmów prowadzenia obniżek cen,
  5. cenówek w sklepach,
  6. reklam związanych z informowaniem o obniżaniu cen,
  7. formularzy reklamacyjnych,
  8. zasad obsługi reklamacji,
  9. mechanizmów płatności danymi osobowymi.


Co się zmienia? 

Dość dużo - najistotniejsze w mojej ocenie zmiany wypunktowane od 1 do 11.


  1. Rękojmia – niezgodność towaru z umową.
  • przepisy dotyczące rękojmi konsumenckiej zostają przeniesione z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta,
  • zmiana rękojmi za wady fizyczne i prawne na uprawnienia w razie braku zgodności towarów  umową,
  • sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową – zastosowanie w szczególności do umów sprzedaży, umów dostawy i umów o dzieło,
  • kryteria oceny zgodności towaru z umową – w tym co do informacji zawartych w reklamie towaru,
  • zasady wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową,
  • wydłużono okres, w którym ciężar dowodu zgodności towaru z umową zostaje przeniesiony na przedsiębiorcę z roku do dwóch lat od chwili dostarczenia towaru,
  • gradacja uprawnień konsumenta,
  • przedsiębiorca ma obowiązek odebrania od konsumenta towaru podlegającego naprawie lub wymianie,
  • wydłużony termin przedawnienia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową.


  1. Gwarancja konsumencka.
  • odstępstwo od warunków gwarancji określonych w reklamie na niekorzyść konsumenta jest co do zasady bezskuteczne,
  • gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż określone w przepisach o nowej rękojmi,
  • Doprecyzowano jakie elementy musi zawierać oświadczenie gwarancyjne.


  1. Termin odpowiedzi na reklamację
  • ogólny termin udzielenia przez przedsiębiorcę odpowiedzi na reklamację konsumenta   do tej pory wynosił on 30 dni od dnia otrzymania reklamacji.
  • termin ten został skrócony z 30 dni do 14 dni  od dnia otrzymania reklamacji przez przedsiębiorcę.


  1. Treści cyfrowe i usługi cyfrowe.
  • uregulowanie zasad zawierania umów o dostarczenie usług lub treści cyfrowych,
  • nowe definicje: usługi cyfrowej, towaru z elementami cyfrowymi, środowiska cyfrowego, integracji, kompatybilności, funkcjonalności, interoperacyjności,
  • terminy i sposób dostarczania treści i usług cyfrowych,
  • odstąpienie od umowy o dostarczenie usług lub treści cyfrowych,
  • kryteria oceny zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową – w tym co do informacji zawartych w reklamie towaru,
  • zasady wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy za treść lub usługę cyfrową niezgodną z umową,
  • roszczenia konsumenta w przypadku niezgodności treści lub usługi cyfrowej z umową,
  • gradacja uprawnień konsumenta,
  • obowiązek informowania o aktualizacjach i dostarczania aktualizacji,
  • odstąpienie od umowy a zasady wykorzystywania treści wytworzonych lub dostarczonych przez konsumenta,
  • obowiązek udostępniania przez przedsiębiorcę treści wytworzonych lub dostarczonych przez konsumenta w trakcie korzystania z treści cyfrowej lub  usługi cyfrowej, inne niż dane osobowe,
  • zasady rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcom a konsumentem po odstąpieniu od umowy,
  • wprowadzanie zmian w usłudze lub w treści cyfrowej i obowiązek informacyjny.


  1. Płatność danymi osobowymi.
  • ustawa o prawach konsumenta będzie miała zastosowanie w przypadku gdy w ramach umowy o dostarczanie usług cyfrowych lub treści cyfrowych świadczeniem konsumenta będzie zobowiązanie do dostarczenia danych osobowych, a dane te będą przetwarzane przez przedsiębiorcę w celu innym niż wykonania umowy lub obowiązku ustawowego,
  • zrównanie płatności pieniężnej z płatnością danymi osobowymi.


  1. Ceny towarów i usług oraz obniżki cen
  • nowe zasady komunikowania cen w przypadku informowania o obniżeniu ceny,
  • obowiązek uwidaczniania informację o najniższej cenie towaru  lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
  • szczególne zasady dla różnych kategorii towarów,
  • konieczność weryfikacji czy informacja wskazuje na obniżenie ceny czy też nie,
  • co do zasady brak zastosowania do ogólnych oświadczeń marketingowych, jeśli nie wskazują na obniżkę ceny oraz programów lojalnościowych,
  • zastosowanie do reklamy towarów i usług,
  • nowy sposób komunikacji o obniżce ceny.


  1. Internetowe platformy handlowe
  • nowe definicje internetowej platformy handlowej oraz dostawcy internetowej platformy handlowej,
  • nowe obowiązki informacyjne dostawcy internetowej platformy handlowej, m.in. obowiązek informowania o:
  1. głównych parametrach determinujących wyniki wyszukiwania w internetowej platformie handlowej – tzw. plasowanie produktów oraz znaczeniu tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami,
  2. tym, czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą,
  3. niestosowaniu przepisów dotyczących konsumentów do umowy zawieranej na internetowej platformie handlowej, jeżeli stroną tej umowy oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe nie jest przedsiębiorca,
  4. podziale obowiązków związanych z umową, która jest zawierana przez konsumenta na internetowej platformie handlowej, pomiędzy osobę trzecią oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe a dostawcę internetowej platformy handlowej.


  1. Obowiązek informacyjny w umowach zawieranych z konsumentami.

Obowiązek poinformowania o:

  1. przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową,
  2. funkcjonalności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony,
  3. mających znaczenie kompatybilności i interoperacyjności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych.


  1. Umowy zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
  • Obowiązek poinformowania o:


  1. adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerze telefonu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą,
  2. innym środku komunikacji online, jeżeli taki środek przedsiębiorca dodatkowo udostępnia, który: a) gwarantuje zachowanie pisemnej korespondencji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, w tym daty i godziny takiej korespondencji, b) spełnia wymogi trwałego nośnika, c) umożliwia szybkie i efektywne kontaktowanie się konsumenta z przedsiębiorcą.
  3. indywidualnym dostosowaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje,
  4. przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową,
  5. funkcjonalności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony,
  6. mających znaczenie kompatybilności i interoperacyjności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych,
  • obowiązek wymagania od konsumenta złożenia oświadczenia, że przyjął do wiadomości informację o utracie prawa do odstąpienia od umowy z chwilą jej pełnego wykonania przez przedsiębiorcę, jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi ma się rozpocząć przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.


  1. Prawo telekomunikacyjne

Używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego lub przesyłania niezamówionej informacji, bez zgody abonenta lub użytkownika końcowego, stanowić będzie czyn nieuczciwej konkurencji.


  1. Nieuczciwe praktyki rynkowe
  • definicja produktu obejmie usługi cyfrowe oraz treści cyfrowe,
  • nowa definicja „plasowania”,
  • wprowadzanie na rynek unijny produktów o  podwójnej jakości (odmiennej dla różnych krajów) zostało uznane za działanie wprowadzające w błąd,
  • informacjami, których pominięcie może stanowić zaniechanie wprowadzające w błąd, będą:
  1. informacje o tym, czy osoba trzecia oferująca produkty na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą,
  2. informacje o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli – w przypadku przedsiębiorcy, który umożliwia dostęp do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach,
  3. informacje o zasadach i parametrach plasowania produktów.
  • nieuczciwymi praktykami rynkowymi będą praktyki rynkowe wprowadzające w błąd takie jak np.:
  1. podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania – w odpowiedzi na internetowe wyszukiwanie konsumenta,
  2. twierdzenie przez przedsiębiorcę, który umożliwia dostęp do opinii konsumentów o produktach, że te opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli, mimo że przedsiębiorca ten nie podjął uzasadnionych i proporcjonalnych kroków, aby sprawdzić, czy opinie te pochodzą od tych konsumentów,
  3. zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji konsumentów w celu promowania produktów.


Z dużym przekonaniem, można stwierdzić, że zmiany te wejdą w życie 1 stycznia 2023 r.


Żywimy nadzieję, iż to skrócone podsumowanie najważniejszych zmian pozwoli Państwu przygotować się do nich, gdyż nie wątpimy, że organy kontrolne również będą przygotowane.


W razie jakichkolwiek wątpliwości lub problemów prawnych – pozostajemy do Państwa dyspozycji i zapraszamy serdecznie do kontaktu.